Články‎ > ‎Vaše stroje‎ > ‎

Wartburg 311/900 (1961) - de Luxe - Martin Říha

Náhodnou koupí této luxusní (nejen dle provedení, ale i dle stavu v době koupě) třistajedenáctky vyrobené v Eisenašské továrně 16. ledna 1961 se začal datovat můj kladný vztah k vozům Wartburg (a "mastným výfukům" obecně). Mohlo tomu být i dříve než v listopadu 11999 neb již v roce 1992 jsem koketoval s myšlenkou koupě starší 353ky jako běžného produkčního stroje na denní popojíždění, ale tato koupě se nakonec nerealizovala a tak se mým prvním vlastním automobilem stal příbuzný ze Cvikova - Trabant 601 kombi, který tak stál u samých počátků mé řidičské kariéry dvoustopých vozidel.
Ovšem zpět k mému stroji Wartburg 311 de Luxe. Jeho prvním majitelem na dlouhá léta se přede mnou stal pan Antonín Flégr z Nového Hradce Králové, v té době ředitel tiskárny v Hradci Králové. Moje babička pamatovala pana Flégra jako zákazníka, který do jejich zahradnictví jezdíval nakupovat květiny a tak mi potvrdila to, co jsem se dočetl již v TP vozidla - pan Flégr jezdil se svým Wartburgem
ven pouze o víkendech a to jen tehdy, kdy bylo krásně, sluníčko svítilo a nehrozila žádná náhlá změna počasí. V zimě stál Wartburg pěkně v garáži na špalcích, kola byla demontována a uklizena na půdě a čekalo se zase na jaro. Díky tomu se vůz dochoval v původním laku, s původním interiérem, bez úprav a následků domácího kutilství a amatérských oprav. Jediným problémem bylo krátké intermezzo, kdy vozidlo po krátkou dobu používal druhý majitel, který jezdil na technický benzín, což se podepsalo na stavu motoru. Ten jsem nechal zgenerálkovat a od té doby je můj stroj opět v nejlepší kondici.
V průběhu let pak došlo také na generálku brzd a přední nápravy a také náhradu původních diagonálních pneumatik moderními pneumatikami Vredestein, které tato holandská firma vyrábí speciálně pro takzvané "klasiky" a čemuž odpovídá i jejich vzhled, který se blíží době, ve které byly naše stroje původně vyrobeny.
Comments